Prihvatite tremu
Ja i dan-danas imam tremu pred nastup. Lakše je kada uvidimo da smo nervozni zato što nam je izuzetno stalo do publike i do poruke koju treba da prenesemo. Iako ubrzan rad srca i znojavi dlanovi čine da se osećamo kao da srljamo u propast, studije su zapravo pokazale da umeren nivo stresa aktivira naše telo i drži nas u budnom stanju, što doprinosi boljem nastupu (I zapamtite, nastup u javnosti može biti stresan čak i profesionalcima – eto, sad imate nešto zajedničko sa pevačicom Adel!).
Ugledajte se na velikane
Kad smo već kod profesionalaca, oni su izuzetan izvor znanja. Uvek se trudim da ukradem po koji trik kada slušam zanimljive govornike. Slušajući Džima Kolinsa, autora knjige “Good to great”, nisam naučio samo ponešto o menadžmentu, već i da možete da privučete pažnju publike govoreći tiho. Ne morate da vičete da biste inspirisali ljude. Za Ričarda Brensona (jednog od mojih heroja u poslovnom svetu) je opštepoznato da ga muči strah od javnog nastupa, i veoma je inspirativno kad vidim da uprkos tome često javno izlaže.
Zaboravite Pover Point
Ništa me ne izluđuje više nego kad ljudi čitaju sa prezentacije od reči do reči. Najbolji govornici su pripovedači a ne čitači. Ukoliko koristite slajdove, publika će pratiti šta se dešava na ekranu umesto da prati vas. Pripovedanje podrazumeva da delite neko iskustvo koje ima svoj početak, sredinu i kraj. Naš mozak se razvio tako da žudi za ovim formatom – 65% svih razgovora čine lične priče – i to je ono što stimuliše um na način na koji prosto reprodukovanje informacija ne može. PowerPoint odvlači pažnju publike i sprečava je da vam se pridruži na putovanju koje ste pripremili za njih. Zato zaboravite prezentacije i umesto toga podelite moćnu priču.
Budite lični
Uspešan poslovni govor ne mora da bude u vezi sa temama kao što su povraćaj investicija i tržišni udeo. U maju ove godine u Vankuveru sam održao jednu od svojih najuspešnijih prezentacija a da sam jedva spomenuo čime se bavi moja kompanija. Umesto toga, fokusirao sam se na lekcije koje sam naučio iz svog prvog, propalog braka i smrti svoje bake. Upravo ta ranjivost mi je omogućila da se povežem sa publikom. Uspostavljanje zajedničkog jezika sa slušaocima je ključ svakog dobrog govora jer nas sve povezuju iste ljudske želje i strahovi. Ne plašite se da zakoračite u tom pravcu.
Neka vaš stil dođe do izražaja
Ljudi osećaju povezanost kada imaju utisak da dobijaju nešto iskreno i pravo. Bio sam pozvan da govorim na skupu jedne od najvećih svetskih poslovnih grupa ortodoksnih Jevreja. Bila je to formalna grupa sa veoma formalnim stilom oblačenja. Ali ja sam odlučio da budem ono što jesam i uprkos tome što sam se pojavio u starkama i majici, dobio sam ovacije publike. Uzmite na primer Stiva Džobsa – on nije zaokupio svetsku pažnju samo zahvaljujući inovativnim proizvodima, već iskrenom strašću koja je izbijala iz njega, kada bi se u toku prezentacije odjednom zasmejao ili „začinio“ svoje izlaganje izrazima poput „kul“ i „strava“ ostavjaljući na taj način utisak spontanosti.
Naučite da cenite fidbek (podršku)
Dakle, postali ste lični, batalili ste PowerPoint i obuli ste udobnu obuću, ali u realnosti i dalje postoji šansa da izneverite očekivanja. Nemojte to doživljavati kao neuspeh, već pokušajte da razumete zašto ste podbacili. Neposredna, konkretna i konstruktivna kritika, pogotovo kada se plasira na pravi način, ima dokazan značaj za učenje i postizanje uspeha. Nedavno su mi moji zaposleni rekli da im je odvlačilo pažnju kada sam bacao pogled na beleške dok govorim. Rešio sam da izbacim kartice za podsećanje i moji govori su postali bolji nego ikad. Naravno, pravi ključ za prevazilaženje straha od javnog nastupa je vežba, vežba, vežba. Prema čuvenoj tvrdnji Malkolma Gladvela kaže da će nakon 10.000 sati javnog nastupa taj užasni osećaj straha odjednom postati sasvim normalan. Ne morate da se prijavljujete za učešće na posebnim konferencijama i događajima da biste vežbali. U našoj firmi uveli smo vežbanje javnog nastupa u svakodnevnu rutinu. „Govorite kao lider“ postalo je redovna praksa u sklopu sastanaka i podrazumeva da menadžeri dobiju pet minuta da predstave temu po svom izboru kako bi vežbali strukturisanje i prenošenje sadržaja. Ova nova navika je za godinu dana iznedrila neverovatnu promenu u vođenju posla i javnom obraćanju. I za kraj – govorite. Često.
Autor teksta: Brajan Skudamur Brajan Skudamur je osnivač i izvršni direktor kompanije O2E (Ordinary to Exceptional) Brands.